Inhoud van de nascholing

Je leert hoe de kinderen zich muzikaal kunnen uitleven met zo'n maandagochtend-verhaal.

Je leert verschillende technieken die voor elk kind en elke leerkracht haalbaar zijn.

Je leert hoe je na een kwartier een zeer mooi resultaat kunt bereiken.

Maar je leert ook hoe je deze technieken door het schooljaar heen kunt verfijnen en verdiepen.

 

Voorop staat het specifieke verhaal en de emoties die er bij horen. Belangrijk is te achterhalen wat de leerlingen zelf in de verf willen zetten. En hoe ze dat willen doen.

Wat komt er zoal aan bod?

  • je zoekt naar wat het verhaal bijzonder maakt om mee aan de slag te gaan:

    • naar de essentie van het verhaal. Of net niet, naar wat het verhaal een vreemde wending geeft, of bijzonder maakt, het tempo, de emotie,...

  • Je zoekt naar verschillende muzikale invalshoeken om dat verhaal muzikaal te verklanken:

    • je gaat aan de slag met je stem, je handen, je voeten, je hele lijf,...

    • je onderzoekt de emotie van het verhaal en zoekt een manier om die in klank om te zetten.

    • je luistert naar papier, plastiek, twee pennen, ...het geluid van een deur, een klap op de bank, geluiden die zo voor het oprapen liggen.

    • je leert een aantal makkelijke liederen die aansluiten bij de verschillende emoties.

    • je verzint een nieuwe tekst bij een gekend lied.

    • je luistert naar het ritme en de snelheid van een verhaal en zet dat om in een muzikale taal.

    • je vertelt het verhaal opnieuw en je ondersteunt het met “soundscapes”

    • je maakt een hoorspel van het verhaal